zondag 22 oktober 2017

Ditko's Charlton Comics

Wat natuurlijk voor de hand ligt, maar wat ik nog niet tot me door had laten dringen: The Watchmen was in eerste instantie Alan Moore's 'lezing' van de strips die Ditko voor Charlton heeft gemaakt.



En net als Ditko's eerdere Spiderman Splash pagina's op complexe manieren visuele verbanden die niet, zeg, realistisch zijn. Zoals hier:

En Hier: 

Zo probeert hij in zijn Charlton-werk filosofische vragen te stellen - over goed en kwaad. Centraal daarbij is een personage dat 'conceptueel' is - en geen gezicht heeft. Alsof 'denken' begint zodra je afstand van psychologisch realisme neemt. 

Moore's werk is, denk ik, veel specifieker een reactie op dit project dan op het superhelden-genre in het algemeen.  Ten eerste zijn de karakters in Watchmen ook veel meer 'conceptuele personae' dan personages. Elk staat voor een typische morele houding. Zoals Moore zelf zei in een interview, hij maakt een onderscheid tussen "Rorsach's fiercely moral view of the world…. the Comedian's fiercely cynical view of the world….. Dr Manhattan's kind of quantum view of the world in which cynicism and morality really don's have a part [and] Ozymandias… an enlightened human…. fiercely intelligent… he believes that it's the individual man taking responsibility for his circumstances that can change the world…. They're all different worldviews and there is no central one. The whole point of the book is to say that none of these characters is right or wrong…. it's up to the reader to formulate their own response to the world .."



Geen opmerkingen:

Een reactie posten