woensdag 4 februari 2015

Riss en Papon

Vandaag werd bekend dat Riss de nieuwe hoofdredacteur van Charlie Hebdo wordt (en dat een Pakistaanse ex-minister al meteen 200.000 Euro op zijn hoofd heeft gezet.

Wat ik niet wist is dat Riss zich naast politieke cartoons heeft toegelegd op rechtszaak-verslagen in stripvorm, zoals de zaken tegen Touvier en Papon. Beiden zijn later ook als aparte boeken uitgekomen.


Wat ik er over kan vinden ziet er interessant uit. Vooral de tekeningen over de Papon-rechtzaak, waar in Frankrijk veel te doen over was. Hieronder een pagina uit Charlie Hebdo:


En hier de manier waarop het in het boek terecht is gekomen.


Later trok hij door Frankrijk om kleinere rechtszaken te bekijken en te tekenen, een beetje zoals Cabu door het land trok en reisverslagen tekende. Dit werd later verwerkt tot het "Tour de France de Crime" boek.


De 'striprapportage' (waar later een tekenaar zoals Joe Sacco zoveel succes mee had) is, volgens mij, een echte ontdekking / uitvinding van Charlie Hebdo. Ik ken althans geen oudere voorbeelden van het genre. Ik vermoed zelfs dat 't tussen Cabu & Riss in ontstaan is. (En Wolinksi en Willem maakten natuurlijk ook reisverslagen. Maar ook Tignous deed een rechtzaak:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten